با سلام؛

اين پست مستقيماً از وبسايت خبرگزاری فارس تهيه شده است. شهید سید مجتبی میرعسگری لازم بـه يادآوری هست که پيشتر هواپيماهای ديگری از جمله اف-86، شهید سید مجتبی میرعسگری تی-33، داکوتا، و اف-84 هم درون موزه وجود داشت کـه در گزارش فارس بـه آنـها اشاره ای نشده است. شهید سید مجتبی میرعسگری اميدوارم همانگونـه کـه گوگل همچنان نشان مـی دهد، هنوز هم وجود داشته و آسيبی بـه آنـها وارد نشده باشد.
همچنين بازديد اختصاصی اعضای انجمن از موزه هم درون تاپيک زير وجود دارد کـه به نظر اينجانب اگر بـه بخش موزه ها (نمايشگاهها) منتقل شود بهتر است:

http://www.aerospacetalk.ir/vb/showt...اختصاصی

گزارش تصویری فارس از غنی ترین موزه نیروی هوایی ارتش

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- بدون شک یکی از مـهمترین و در عین حال جذابترین موزه های دنیـا را موزه های جنگ تشکیل مـیدهند؛ بـه خصوص درون کشورهایی نظیر امریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیـه و ... کـه مقاطع مختلفی از عمر خود را درون جنگ های قدیم و جدید گذراندند.
در اکثر نقاط دنیـا سعی مـیشود با اختصاص موزه هایی، هم یـاد جانباختگان جنگی به منظور همـیشـه حفظ شود و همکاری کنند که تا مردم امروز درک صحیحی از جنگ و اثرات آن بر کشور داشته باشند. این نوع موزه ها درون بسیـاری از کشورها بـه نام موزه های جنگ شناخته مـیشوند.
اما این امر درون جمـهوری اسلامـی ایران کـه یکی از مـهمترین نبردهای قرن اخیر را درون حد فاصل شـهریور 1359 که تا مرداد ماه 1367 پشت سر گذاشت و مقدس ترین نبرد تاریخ معاصر را رقم زد، بـه گونـه دیگری است.
ارتش، سپاه، نیروهای مردمـی و جهادسازندگی را مـیتوان 4 رکن مـهم درون اعزام و اداره این نبرد مقدس دانست اما دریغ از حتی یک موزه آبرومند و عمومـی به منظور بازدید نسلهای آینده!
هرچند درون سالهای اخیر بـه همت ستاد کل نیروهای مسلح باغ موزه دفاع مقدس درون حال ساخت و ساز و آماده شدن هست اما این امر هنوز بـه نقطه مطلوب و در سطح آنچه درون دنیـا شاهد هستیم نرسیده است.
شاید کمتری بداند درون قلب تهران درون حوالی منطقه پیروزی و در عمق محل ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش کـه زمانی بخشی از آن، منزل تیمسار خاتمـی فرمانده این نیرو درون زمان طاغوت بوده، ساختمانی قرار دارد کـه در سال 50 ساخته شده و 3 سال بعد بـه عنوان موزه نیروی هوایی بـه بهره برداری رسیده و سالها بعد از انقلاب شکوهمند اسلامـی یعنی درون سال 82 نیز بازسازی شده است.

ساختمان موزه نیروی هوایی ارتش


موزه ای کـه در آن مـیتوان تاریخ ورود اولین بالُن و نیز اولین هواپیما بـه ایران و سیر داستانی تشکیل یگان هوایی ایران از سال 1301 هجری شمسی را خواند و دید.
در واقع که تا سال 1301 هیچ ارگان نظامـی متشکل و سازمان یـافته درون ایران وجود نداشت بـه جز «نظمـیه» کـه وظیفه رسیدگی بـه دعواهای مردم را داشت.
در این موزه درمـییـابید کـه در این سال (1301) رقابت شدیدی مـیان امریکا و انگلیس به منظور تامـین هواپیماهای ایران شکل گرفت درون حالی کـه در کشور حتی یک فرودگاه وجود نداشت.
با درخواست انگلیس درون همان سال به منظور ساخت فرودگاه درون ایران بود کـه در منطقه قلعه مرغی کـه در آن زمان جزو اراضی حسن آباد محسوب مـیشد، بنا بر طرح فردی بـه نام «بهزاد طاهرزاده» با بکارگیری زندانیـان، زمـینی مسطح و به شکل فرودگاه به منظور نشستن هواپیماهای خارجی ساخته مـیشود اما اولین کشوری کـه اقدام بـه فرستادن هواپیما مـیکند، نـه انگلیس هست و نـه امریکا، بلکه آلمان است.
درواقع حتما این سال (1301) را سال اولین جرقهها به منظور شکل گیری نیروی هوایی ایران بنامـیم.

حکم رضاخان به منظور تشکیل نیروی هوایی ایران درون سال 1303


هواپیماهای اولیـه درون حالی کـه بیشتر جنس بدنـه شان را برزنت تشکیل داده بود، درون قلعه مرغی مـینشینند و بعد از این هست که شیلترهای اولیـه به منظور نگهداری آنـها و حفاظتشان از باد و باران و نور خورشید ساخته مـیشود.

ماکت نمونـه هایی از اولین هواپیماهای ایران

همـین هواپیماها هستند کـه شـهید ستاری سالها بعد وقتی فرمانده نیروی هوایی بود، خواست که تا یکی از آنـها را آماده کنند که تا بتواند پرواز با این پرندههای برزنتی را تجریـه کند.
گویـا هنوز برخی از بقایـای این هواپیماها را مـیتوان درون قلعه مرغی پیدا کرد اما چیزی کـه در موزه نـهاجا وجود دارد، ماکتهایی کوچک از این هواپیماهاست کـه به نام های پرندگانی همچون «تیـهو»، «قرقی»، «طوطی»، «مرغ آهنین» و ... نامگذاری شده بودند.
تعداد فرودگاهها که تا سال 1317 بـه 3 فرودگاه مـیرسد و روند ورود هواپیماها نیز که تا سال 1320 رو بـه افزایش مـیرود.

پرواز هواپیماهای سندربولت تیپ شکاری نیروی هوایی درون قلعه مرغی- سال 1328


دومـین فرودگاه درون مـهرآباد و سومـی نیز درون همـین محل امروزی ستاد فرماندهی نـهاجا یعنی درون منطقه پیروزی با نام فرودگاه «پرستو» ساخته مـیشود کـه پس از سرنگونی رژیم شاه، نام آن را فرودگاه انقلاب مـیگذارند.
در همان سالهای اولیـه ورود هواپیما بـه ایران، موتور هواپیماها یـا همان طیـاره ها از امریکا و انگلیس و روسیـه وارد شده و در ایران مونتاژ مـیشوند.
* کلنل محمدتقی خان پسیـان را حتما اولین خلبان ایرانی دانست. اوکه درون واقع رییس کلانتری مشـهد بود، به منظور طی دوره نظامـیگری بـه آلمان رفت درون آنجا بـه آموزش خلبانی علاقمند شد و همـین باعث گردید که تا با طی این دوره، فنون پرواز را نیز یـاد بگیرد اما مدرکی نگرفت.

کلنل محمدتقی خان پسیـان

پس از اینکه به منظور مرخصی بـه ایران مـیآید که تا بعد مجددا به منظور طی دوره تکمـیلی بـه آلمان برگردد، با نیروهای بیگانـه درگیر شده و در این درگیری کشته مـیشود.
اما این داستان اولین پرواز درون ایران نیست.
مدتها قبل، درون سال 1270 شمسی، یک هوانورد فرانسوی با بالُن درون مـیدان تبریز، پرواز مـیکند کـه البته چندان هم موفقیت آمـیز نبود و اندکی بعد از پرواز، سقوط کرد کـه حتی مردم نیز به منظور او شعری بـه این مضمون سرودند: شهید سید مجتبی میرعسگری «فرنگی آمد و بالن هوا کرد/نشست درو که تا پیش خدا رفت/مـی خواست سر درون کُنـه از کار سبحون/خدا زد تو سرش افتاد تو مـیدون!»
سالها گذشت. تیمسار خاتمـی داماد رضاخان فرمانده نیروی هوایی شد، شـهرکهای قصر فیروزه را ساختند و جنگ جهانی آغاز شد و هواپیماهای ایران کم کم مسلح شدند و...

ارتشبد محمد خاتمـی

* درون محوطه بیرونی موزه نـهاجا، یک فروند هواپیمای ایلیوشین اهدایی شوروی بـه شاه و سپس هدیـه شاه بـه تیمسار خاتمـی وجود دارد کـه این هواپیما درون سال 1353 وارد نیروی هوایی مـیشود و تنـها برخی مقامات مـی توانستند با آن مسافرت کنند.

هواپیمای ایلیوشین اهدایی شوروی بـه شاه و فرح


چند بار خود شاه و در برخی موارد نیز تیمسار خاتمـی خلبان این هواپیما شدند.
سرعت این هواپیما با گنجایش 21نفر خدمـه، حدود300کیلومتر درون ساعت بوده کـه امروزه ابداً سرعت بالایی بـه حساب نمـیآید.
شاه دستور مـیدهد به منظور کف آن کـه حالت تشریفات دارد، قالی مخصوصی بافته شود و حتی سالها بعد، روسها از ایران خواستند که تا این هواپیما و فرش کف آن را مجددا بـه آنـها بفروشد.

مدل هواپیمای B17 (معروف بـه دژ پرنده) با ظرفیت 6 نفر


* 2 فروند جنگنده سوخو 22 رژیم بعث عراق کـه در ایـام دفاع مقدس توسط ارتش جمـهوری اسلامـی ایران ساقط شده اند نیز درون محوطه بیرونی موزه قرار دارد. این جنگنده ها قصد بمباران مناطق مس غرب کشور را داشتند کـه در گیلان غرب ساقط شدند.

بقایـای جنگنده های متجاوز عراقی مدل سوخو22


* هدایـای اهدایی بـه فرماندهان نیروی هوایی ایران درون طول چند دهه کـه تا مدتها درون همان منزل تیمسار خاتمـی نگهداری مـیشدند را هم مـی توان درون این موزه دید؛ از قالی و تابلو و مجسمـه های شیر و گرفته که تا انواع نوشیدنیـها و مدالها و شمشیر و نقشـه فلسطین و غیره.

بخشی از هدایـای اهدایی بـه تیمسار خاتمـی

* درون بین وسایل شخصی خاتمـی، لباسهای تشریفات او درون رنگ های مختلف شامل فرنچهای نیم تنـه، واکسیلهای تشریفاتی، کلاه های نقابدار، حمایلهای مختلف گردن و شانـه، نشانـهای و یقه، ساعت ها و ست رو مـیزی مـیزِ کار شامل خودکار و خودنویس و برخی از کتابهای شخصی نظیر «تمدن روم» و «طلعت حق» بـه چشم مـیخورد کـه کتاب اول کتابی مصور و به زبان لاتین هست که درون تاریخ 17 دی ماه 1349 و کتاب دوم درون 4 آذر 1351 بـه موزه اهدا شده است.

کلاههای تیمسار خاتمـی

* درون این موزه مـیتوان سیر تحول لباسهای فرم نیروی هوایی را دید.
درجههای بکارگرفته شده درون این لباسها کـه در ابتدا شبیـه بـه درجات نیروی دریـایی بود، از یک دایره و تعدادی خط زرد رنگ تشکیل مـیشد کـه دایره آن را «چشم نیلسون» مـیگفتند.
نیلسون، یکی از بزرگترین فرماندهان نیروی دریـایی انگلیس بود کـه در یکی از نبردها، چشم راست خود را از دست داد.
* بالگرد UH19 کـه اهدایی کشور امریکا بـه فرح پهلوی بوده هست را مـیتوان درون این موزه دید.

بالگرد آمریکایی اهدایی بـه فرح


سرعت این بالگرد کـه ظرفیت 10 نفر خدمـه را داشته، معادل 178کیلومتر بر ساعت و در نوع خود قابل توجه هست و سرعت پایینی محسوب مـی شود.
* عهایی از تیم آکروجت (تاج طلایی) و اعضای رژه هوایی این تیم درون موزه نـهاجا قرار دارد کـه افرادی نظیر امـیر حسین ربیعی، امـیر بهمن باقری و اصغر ایمانیـان با درجه سروانی درکنار هم عدارند. این افراد، بعدها فرماندهان نیروی هوایی ارتش درون قبل و بعد از انقلاب شدند.

اعضای تیم آکروجت تاج طلایی
طبقه دوم این ساختمان «مـهجور» را البته بیشتر بـه نیروی هوایی بعد از انقلاب تخصیص دادند کـه در آن مواردی چون عهای هوایی گرفته از مراکز حساس عراق درون جنگ توسط جنگنده های ایرانی، تصویری از وصیتنامـه شـهید خلبان عباس بابایی، کلاه خلبانی شـهید مصطفی اردستانی، نقشـه برخی عملیـاتهای مـهم دفاع مقدس کـه نـهاجا نقش مـهمـی درون آن داشت و ماکت بسیـاری از جنگنده های ارتش را مـی توان دید.

کلاه خلبانی شـهید مصطفی اردستانی

* وصیتنامـه شـهید سرلشکر خلبان بابایی درون تاریخ 23 تیر1361 نوشته شده. بابایی این وصیت نامـه را بعد از ذکر نام خدا و آیـه استرجاع «انا لله و انا الیـه راجعون» و آرزوی طول عمر به منظور حضرت امام(ره) درون ضمن شعار «خدایـا خدایـا تو را بـه جان مـهدی (عج) که تا انقلاب مـهدی (عج) خمـینی را نگهدار» این گونـه آغاز مـی کند: «به خدا من از شـهدا و خانواده شـهدا خجالت مـی کشم وصیت نامـه بنویسم....» و این طور ادامـه مـی دهد کـه «خدایـا درون این دنیـا چیزی ندارم. هرچه دارم از توست. پدر و مادر عزیزم ما خیلی بـه این انقلاب بدهکاریم» و بعد وصیت خود را درون 3بند خلاصه مـی کند کـه دنیـایی از معرفت، اعتقاد، سادگی و بخشندگی درآن موج مـی زند: «1- بدهکار نیستم جز بـه خدا، اگری پولی طلب دارد بـه او بدهید. 2-انی که
پولی از من گرفته اند هروقت داشتند بـه همسرم بازگردانند. 3- کلیـه حقوق ماهیـانـه ام بـه همسرم تعلق گیرد.»

صندلی اجکت شده سرهنگ شـهید سید مجتبی مـیرعسگری کـه سال 86 درون هنگام تست هواپیمای آموزشی «تذرو» جان خود را از دست داد


* درون موزه، بطری ای وجود دارد کـه حاوی نخستین آب شیرین سازی شده درون پایگاه بوشـهر هست و با وجود گذشت چند دهه از تولید آن، کوچک ترین تغییری بـه لحاظ حجم و ماهیت درون آن صورت نگرفته است.
* از دیگر اسناد ارزشمند موجود درون این موزه، سند های تاریخی ماده دستورها و نیز دفتر ثبت پرواز خلبانان از قدیم ترین زمان ممکن تاکنون است.

ماکت اولین هواپیمای جت ساخت ایران درون سال69

* درون گوشـه ای از این موزه اسنادی از خلبانان بـه اسارت درون آمده دشمن کـه هواپیمایشان ساقط شده، نگهداری مـی شود کـه شامل کارت پرواز، مدارک شناسایی، شماره تلفن ها و نقشـه های عملیـاتی خلبانان بعثی است. همچنین نقشـه هایی کـه خلبانان عراقی همراه خود داشته و اهی را روی آن علامت گذاری و نقاشی کرده اند کـه بسیـار شبیـه نقاشی های ناشیـانـه کودکان است.
* امـیر خلبان سید رضا پردیس کـه بعد از شـهید ستاری مدتی فرماندهی نـهاجا را بر عهده داشت، درون دوران دفاع مقدس طی عملیـاتی اقدام بـه انـهدام یک پل مـیکند.
وی درون خصوص نحوه انـهدام این پل گفته هست که به منظور اولین بار کـه به سمت پل مـی رفته، یک عابر پیـاره غیرنظامـی درون حال عبور از پل بوده لذا اقدام بـه شلیک موشک نمـیکند که تا عابر عبور کند.
برای دومـین بار نیز کـه به سمت پل نشانـه رفته است، یک دوچرخه سوار درون حال عبور از پل بوده کـه مجددا اقدام بـه شلیک نمـی شود و در مرحله سوم هست که پل با موشک هوا بـه زمـین منـهدم مـی شود.

پل منـهدم شده توسط امـیر خلبان پردیس درون ایـام دفاع مقدس

* درون محوطه بیرونی این موزه همچنین مـی توان یکی از هنرهای شـهید بزرگوار منصور ستاری را دید.
خودرویی بـه نام شمس (شـهید منصور ستاری) کـه فرمانده وقت نـهاجا خود آن را طراحی و ساخته است.

خودروی طراحی شده توسط شـهید منصور ستاری


این خودروی 4 نفره با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت از طراحی بدنـه جالبی نسبت بـه زمان خود بروخردار است.
این خودرو همچنین 330 سانتی متر طول، 142 سانتی متر عرض، 150 سانتی متر ارتفاع و 4 سیلندر دارد و 47 لیتر گنجایش باک بنزین آن است.

خودروی بنز حامل حضرت امام(ره) درون روز 12 بهمن 57


نگفتنی ها از نیروی هوایی ارتش زیـاد هست که البته با دیدن این موزه بسیـاری از آنـها روایت مـی شود اما افسوس کـه بازدید از این موزه فعلا به منظور عموم آزاد نیست و اگر مـی شد تدبیری اندیشیده شود که تا عموم مردم بتوانند براحتی بـه این مرکز و موزه های مشابه آن مراجعه کنند، آن وقت خواهند دید کـه وقتی مـی گوییم نیروی هوایی ارتش، یعنی چه!

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921112000522




[پایگاه هوایی دوشان تپه - صفحه 3 شهید سید مجتبی میرعسگری]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 14:25:00 +0000